طرح کسب وکار یک نوشتهٔ رسمی است که اهداف کسبوکار را تعیین ، دلایل امکان تحقق اهداف را ذکر و برنامههایی که برای رسیدن به اهداف دنبال میشوند را ارائه میکند . همچنین ممکن است شامل اطلاعاتی دربارهٔ پیشینهٔ سازمان و تیم مجری طرح باشد. طرح کسبوکار سندی مکتوب است که جزئیات کسبوکار پیشنهادی را مشخص میکند . این سند باید ضمن تشریح موقعیت کنونی ، نیازها ، انتظارات و… نتایج پیش بینی شده را شرح دهد و کلیه جوانب آن را ارزیابی کند.
آماده کردن یک طرح کسبوکار نتیجه نهایی روند طرحریزی نیست ، بلکه تحقق طرح ، هدف نهایی است . با این وجود نوشتن طرح یک مرحله میانی مهم است . طرح نشان میدهد که بمنظور یک کسبوکار محرز ، بررسیهای دقیق در ایجاد کسبوکار انجام شده است و برای راهاندازی آن ، کارآفرین وظیفهاش را انجام داده است.
منبع : ویکی پدیا
اما چرا باید طرح تجاری داشته باشیم؟
بررسی ها نشان داده که علت عمده به نتیجه نرسیدن بسیاری از ایده های کارآفرینی و شکست صاحب آن ایده ها ، مشکلات مالی وناتوانی در جذب منابع مالی برای اجرایی ساختن ایده بوده است . دربسیاری موارد ایده ی فرد واقعا عالی بوده ولی خود فرد سرمایه ای برای انجام آن نداشته و همچنین نتوانسته کارآفرینان را قانع کند .
دلیل این امر این است که فرد سرمایه گذار ، لزوما از دید فرد کارآفرین به ایده نمی نگرد و به اندازه وی خوشبین نیست. بنابرین کارآفرین باید دنبالی راهی مناسب برای ایجاد ارتباط با صاحبان سرمایه باشد که نوشتن طرح کسب وکار یکی از این راه هاست.